Autó hibakódok jelentése és a hibakód kiolvasásának módjai
Ha a műszerfalon világít egy piktogram, akkor autó hibakóddal van dolgod. A gépjárműved hibakódját szakértők is kiolvashatják, ugyanakkor az autódiagnosztikát otthon is elvégezheted.
Autó hibakódok jelentése
Gépjárművenként más és más piktogramok jelenhetnek meg a műszerfalon annak konstrukciója függvényében. A ködlámpa kivételével a sárga fénnyel világító ábrák általában kisebb hibát, figyelmeztetést, míg a vörös piktogramok általában azonnali megállást ösztönző, komoly műszaki gondot jelentenek. A leggyakoribb autós hibajeleket általában táblázatban gyűjtik össze, ugyanakkor ezek jelentését nem részletezik pontosan. Cikkünkben ezt pótoljuk - de először is az autó hibakód táblázat.
Ezekkel a jármű hibakódot jelző piktogramokkal a legtöbb műszerfalon találkozhatsz | Piktogramok: Mechanicbase.com, montázs: Vigh Frodó Gergely / Carnotie
- Check Engine: nézz rá a motorra, valami hiba van! Konkrét motorhibát nem jelez, ugyanakkor, ha villog, avagy nem folytonosan világít, pl. gyújtáskimaradás miatt, azonnal állj meg! Probléma lehet még: elhasználódott lambdaszonda, hengerfejtömítés stb.
- Meghibásodott vagy elhasznált fék: vékony réteg maradhatott csak a féknyergen vagy rendkívül karcos a féktárcsa. Kényesebb autók akkor is jeleznek, ha túl sokat állsz a féken közlekedési dugó közben. Utóbbi esetében, ha újraindítod az autót, megszűnik a jelölés.
- ABS-szel, avagy blokkolásgátló fékrendszer hibájával kapcsolatos figyelmeztetés: elhasználódhatott az ABS-blokk, emiatt nagyobb fékezés esetén nem mozgatja a számítógép a pedált. A kerekek egy része blokkol, avagy miközben előrefelé tart a gépkocsid, a kerekek állva maradnak, ezzel egyfajta vibrációt okozva vezetésélmény közben, hosszabb távon.
- Alacsony töltöttségű akkumulátor: ha csak gyújtást adsz az autóra, nem vészes, csupán azt jelzi, hogy az akkumulátor látja el elektromos árammal az autódat. Ha menet közben jelenik meg, lehet, hogy cellazárlatos az akkumulátor, vagy megadta magát a generátor.
- Meghibásodott szervokormány: Az autót sokkal nehezebb kormányozni, mivel a hidraulikus, olajos vagy elektronikus rásegítés megszűnik működni. Egyes konstrukciók esetében a kormányzás ilyenkor még nagyobb erőfeszítést igényel, mint az olyan gyártmányok vezérlése, amiben alapból nincsen szervokormány.
- Meghibásodott légzsák: valami zárolja a légzsák útvonalát, a légzsák érintkezési hibás, vagy csak lekapcsolt az ehhez szükséges biztosíték.
- Alacsony olajnyomás: A legtöbb autó akkor is kiadja ezt a hibajelzést, amikor lefulladsz, ilyenkor újraindítás után minden visszaáll a normális kerékvágásba. Ellenkező esetben nagy valószínűséggel az autód „megette” az olajat.
- Rendellenesen működő izzítógyertyák (dízelautóban): Nem melegszik fel a motor égéstere megfelelően. Általában hideg időjárás esetén jellemző, ekkor az autót többször kell elindítani a kelleténél. Felmerülhet, hogy egyenetlen lesz az alapjárat, illetve durva, szürke füst távozik a kipufogóból. A hidegebb izzítógyertya magasabb üzemanyag-fogyasztást is eredményezhet.
- Túlmelegedett hűtővíz: A hűtővíz az ideálisnál (80-95°C) magasabb hőmérsékletre melegszik fel, a hibajelzés általában 110°C körül jelenik meg. Ha a hőmérséklet megfelelő, a hűtővíz mennyiségével, válogatósabb autóknál annak típusával adódik probléma.
- Kiégett külső izzó: Nem működik valamelyik tompított fényszóró, helyzetjelző, index-, fék- vagy ködlámpa. Az indexlámpát viszonylag könnyen érzékeled, a lámpák másodpercenként kb. kétszer kapcsolnak fel, illetve a műszerfalon is gyorsabb kattogásra figyelhetsz fel.
- Rendellenesen működő kipörgésgátló/ESP: Ha kis kuplunggal és nagy gázzal vezetsz, az autód kerekei nyikorgó hangot adnak ki, illetve kanyarból történő kigyorsításnál a kerregő-morgó hanghatás megszűnik.
- Meghibásodott futómű: Kicsit sokkal nehezebb felgyorsítani az autót, esetleg nem tudod megfelelően bevenni a kanyarokat. Jó esetben egy futómű-beállítással megoldható, rossz esetben annak cseréjére van szükség.
- Rendellenesen működő katalizátor-konverter: A kipufogóból környezetszennyezőbb anyagok kerülnek ki, víz és szén-dioxid helyett szén-monoxid és metángáz.
Így zajlik az autó hibakódjainak kiolvasása, javítása, törlése
A hibakódokat hibakód beolvasó készülék segítségével lehet felsorakoztatni, az erre szolgáló műszert a kormány mellett balra, egy kisebb kesztyűtartó vagy porvédő mögött lévő OBD2 portba csatlakoztatják.
Az autó hibakód olvasót működtető program a megfelelő beállítás megadását követően listázza a gépkocsi lehetséges hibáit. Egyes készülékek javítási útmutatót is felajánlanak, ugyanakkor amennyiben nem vagy hozzáértő, az autószerelést bízd egy szakemberre.
Az autó hibakód törlését megvalósíthatod a műszeres beolvasás során kijelzett alkatrész cseréjével vagy megjavításával, ennek hatására a hibajelzés általában meg szokott szűnni.
Ugyanakkor, ha a hibajelzés továbbra is észlelhető, ilyenkor lehet azt törölni, „kiütni”. A legtöbb autó hibakód olvasóban van ilyen funkció, ennek használatakor a program fedélzeti komputerből kiszedi a kódot, szükség esetén pedig a személygépkocsi akkumulátorának le- és visszacsatlakoztatásával megpróbálhatod újraindítani a rendszert.
Autódiagnosztika ára szakember segítségével
Bár szervizes autódiagnosztikára nem nagyon fogsz rászorulni, mivel valószínűleg csak az éves kis- és nagyszerviz, illetve komolyabb hiba miatt miatt viszed autószerelőhöz az autódat.
Néhány szerviz azonban külön autódiagnosztika szolgáltatást is nyújt, szerviztől függően 10 és 20 ezer forint között. Ehhez még hozzáadják az óradíjat is, ez óránként 10 és 40 ezer forint között mozog.
Így önmagában az autódiagnosztika ára akár 20-60 ezer forintra is rúghat - emiatt érdemes lehet olyan szervizt vállalni, ahol az árazásban az autódiagnosztika része a szerviznek, és nem számolnak fel külön díjat erre.
Autó hibakód törlése házilag, OBD2 diagnosztikai eszközzel
Ahogy a fentiekben olvashattad, az autódiagnosztikát otthon is elvégezheted, viszonylag egyszerűen. Ehhez csupán egy OBD2 szabványnak megfelelő autó hibakód olvasóra van szükséged.
Az olvasót behelyezed a 16 tűs OBD2 csatlakozóba, megadod a megfelelő beállításokat és a legtöbb készülék esetében járó motor mellett listázni fogja a program az autó hibajeleit.
A legolcsóbbtól a legprofibb műszerig minden hibakód olvasó a 16 lyukú OBD2 portot használja | Fotó: Vigh Frodó Gergely / Carnotie
A legtöbb felhasználó ott rontja el a vizsgálatot, hogy amint megjelennek a hibajelek, kiütik azokat, és azt hiszi a verda, hogy minden rendben van.
Autó diagnosztikai eszköz vagy hibakód olvasó? Mi éri meg igazán?
A hibakód olvasót több helyen autódiagnosztikai eszköz néven is hirdetik, ugyanakkor az Alapjárat.hu által megkérdezett szakember szerint az “autódiagnosztika” a szerszámok, a hibakód olvasó és az autószerelő hozzáértésének együtthatójaként értelmezendő.
Egy gépkocsi hibakód olvasót többféle színben, méretben, formában találhatsz, ennek ára 1 500 és kb. 1 millió forint között mozog annak függvényében, mennyire pontosan kívánod autódat kielemezni, illetve célból használod az eszközt.
Az egyszerű áttekintésre alkalmas, belépőkategóriás eszköz például egy okostelefonos alkalmazás segítségével kommunikál Bluetooth, esetenként WiFi szolgáltatáson keresztül, egyes modellek pedig megkövetelik, hogy mobilod észlelje a közelében található eszközöket. Az olcsókategóriás autódiagnosztikai eszközök általában az ELM327 interfészt használják, amivel bármely gyártó gépjárművének hibakódjait könnyedén kiolvashatod.
Ilyesmi készülékeket inkább kínai gyártók készítenek, több webshop adatai alapján ilyen autó hibakód olvasóhoz 1 500 és 8 000 forint közötti áron férhetsz hozzá. Ár-érték arányban viszont nem ezek a készülékek a legjobbak, érdemes inkább egy alsó középkategóriás készüléket választani ezek helyett.
Az alsó középkategória is viszonylag tág fogalom ezen a téren. Ha egyetlen készüléket lehetne kiemelni, a LAUNCH CR529 javasolható, amit a DIAG-G.HU-n van lehetőséged megvásárolni 23 900 forintért. Az eszköz amellett, hogy beolvassa és törli a hibakódokat, többek között képes élő adatokat is mutatni, továbbá méri az autó oxigénszenzorját, valamint modernebb autóknál a kipárolgást meggátló rendszerét, az EVAP-ot is.
Ennél jóval drágább, prémium készülékeket inkább márkafüggetlen szervizeknek érdemes alkalmaznia, ahol nincs lehetőség arra, hogy a gyári programot használják.
Ugyanakkor léteznek élő diagnosztikát mutató olyan rádiós fejegységek is, amelyek az eredetileg régi mobiltelefonokra tervezett Windows CE vagy Android operációs rendszer futnak, beépített Bluetooth és WiFi-modullal, esetleg SIM-foglalattal is rendelkeznek. Ezeket az átlag felhasználó inkább navigációs és zenehallgatási célból tartja, az autódiagnosztika ezekben egy sokadlagos, elhanyagolható funkció.
A hétköznapi ember számára elérhető árú autó hibakód olvasókat inkább csak tájékozódási célból javasoljuk, mivel azok több hibát is pontatlanul jelölnek. Ennek oka egyrészt az általános használatra való tervezés, másrészt az, hogy az eszköz nem mindig a megfelelő forrásból, például más rendszerből szerzi be az információt.
A gépkocsidat emiatt feltétlenül szükséges megvizsgálni a gyártó által tervezett programmal, illetve még szerencsésebb, ha egy hozzáértő szakemberrel nézeted meg azt.
Nyitókép: Vigh Frodó Gergely / Carnotie
Forrás:
Mechanicbase.com
Cimkék:
Tedd zsebre az autód...
... és intézz el mindent, ami az autózással kapcsolatos, kényelmesen, egy helyen!
Regisztrálom az autómat